Är man gnutt så är man

Lisen som numera heter Lizen, med samma uttal, växer och frodas. 1,4 kg sa vågen för ett par dagar sedan. 100 gram i veckan går hon upp. Fortsätter det så här kommer hon att väga 6,6 kg om ett år. Vi får hoppas att tillväxtprocessen avtagit lite innan dess… 😉

Något som har visat sig vara ett av Lizens stora intressen här i livet är att gnaga på saker. Trots sjuttioelva tuggben får man alltid vara på sin vakt. Har aldrig varit med om maken med någon av mina andra japanesevalpar. Rätt vad det är så ligger hon inte längre och tuggar på sitt tuggben eller leksak utan på ett dörrtröskel eller golvlist. Det värsta är att hennes största passion verkar vara elkablar! :S Om ni bara visste vad mycket kablar det finns här i världen när man har två små hökögon med tillhörande litet valpgap som spanar in dem omedelbums. Vi tycker att vi har valpsäkrat överallt där hon får vara här hemma, men rätt vad det är blir man ändå medveten om en sladd. Förhoppningsvis växer sladdmanin snart bort!

Ibland är hon trots allt ganska smart också. 😉 Hon har nämligen kommit på det bästa sättet att få hussens uppmärksamhet. Hussen är beroende av att kolla Blocket och E-bay på sin laptop och jag själv har väl vant mig vid detta, men Lizen tycker att han ska kolla lite mindre på skärmen och lite mera på henne. Så hon har kommit på att man kan slänga sig på hans tangentbord så får man en hel massa uppmärksamhet! =) Hon har i farten fått dit lite kortkommandon med sina tassar också. I förrgår blev skärmbilden vänd till liggande och igår försvann hela aktivitetsfältet. Hihi… Jag och Lizen skrattar gott =)

 ”Hallå Hussen, ser du mig nu då??!” säger Lizen

Jag började att klicka in Lizen häromdagen. Av ren rutin skar jag korv i yttepyttebitar att använda som gotta, men efter att ha klickat och matat några gånger märkte jag att Lizen inte var särskilt upphetsad över korven. Så jag skar istället upp det enda andra jag kunde hitta i kylen som verkade Lizen-vänligt – gurka. Och japp, gurkan var det som gjorde grejen! Så det är helt enkelt så att gnuttar gillar äpplen, morötter och … gurka. Inte korv. =)

 ”Snackar du skit om lilla mig nu igen??”

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Är man gnutt så är man

  1. Elisabeth Ekman skriver:

    Elsladdar tror jag är universellt för alla småvalpar, även min människovalp ÄLSKAR sladdar.

Lämna en kommentar