Summering av 2017

Ett litet försök att sammanfatta Chingelings år 2017.

Året började med att jag och Yulia efter inbjudan av Stockholms KK fick åka ner och delta i Puppy of the year på Grand Hotel i Stockholm. En ovanligt tjusig hundutställning som genererade i världens största rosa rosett och en ny upplevelse 🙂

 

Sedan blev det vår innan något hände igen och då var det Yulia som vid sin premiär i startklass i lydnad fick uppflyttningspoäng på 178 poäng och också vann hela klassen 🙂

Vi fortsatte att tävla lydnad några gånger men Yulia var inte riktigt i form, tyckte det verkade som att hon tyckte att det blev lite tråkigt på tävlingarna och med två tävlingar med 3 poäng ifrån uppflyttningspoäng med en veckas mellanrum kände jag att det var dags att vila ifrån tävlandet i lydnadslydnaden lite. Kanske ger vi oss på klass 1 nästa år. Nya moment är mer spännande för både mig och Yulia.

Sedan har det blivit tre svenska utställningshelger för Yulia – Vännäs i juni, Piteå i juli och Sundsvall i oktober. De resulterade i tre BIR, tre Cert, två CACIB och som bonus BIG-2 i Piteå. En finsk utställning var vi också på, Kemi i juli och där blev det ett finskt Cert 🙂 Allt detta innebar att när Yulia var två år och ett par veckor gammal på utställningen i Sundsvall så blev hon både Svensk utställningschampion och Finsk utställningschampion. Min första utställningschampion! 😀

Tack vare de tre svenska utställningarna ligger Yulia nu på plats 9 (tredje bästa tik) på listan över vinstrikaste Japanese Chin i Sverige.

Jag och Yulia gav oss på att tävla fortsättningsklass i rallylydnad i juli-augusti och det gick verkligen bra, på fyra starter fick vi fyra godkända resultat varav en runda på 100 poäng, de övriga på 98, 90 och 80 poäng. (När vi fick 80 var det jag som gick fel med fötterna i två moment = fel övning och -10 poäng x2.) Våra godkända resultat resulterade i rallylydnadsdiplom i fortsättningsklass – RLD F 😀 Nu laddar vi för avancerad klass och fotgående och alla momenten med hunden på höger sida… :S

 

Lizen har ju faktiskt varit i farten hon också. Hon fick göra comeback i agility efter att ha påtalat att hon faktiskt jättegärna ville det. Dessutom fick hon nu också bli nermätt för att tävla i den nya storleksklassen XSmall eftersom hon bara är 26 cm hög. Hon har aldrig haft problem med hopphöjder men varför inte få hoppa lägre och kortare när hon nu får resonerar jag. Så helgen 30/9-1/10 fick hon tävla sex klasser på Nordmaling BHK och hon var verkligen jätteduktig. Tre nollade lopp av sex efter att tidigare aldrig ha fått nolla ett enda lopp kändes toppen. Eftersom hon placerade sig bra (hon vann faktiskt 🙂 )på två av de nollade loppen fick hon två uppflyttningspinnar, en i hoppklass och en i agilityklass. Nu ser jag fram emot att tävla mera agility tillsammans med Lizen när det blir lite utomhustävlingar igen 😀

Under året har Yulia gått en kurs i tävlingslydnad på Vännäs BHK och sedan avslutade vi med att i december gå en nybörjarkurs i nosework på Träningsglädje. Under en helgkurs i freestyle för Frida Binette som Umeå BHK anordnade satt vi med som åhörare. Vi är fulla med inspiration för mera träning 🙂

Jag ser fram emot 2018 med spänning. Allt roligt som vi ska hitta på jag och hundarna! 🙂 Dessutom ska jag börja på ett nytt jobb om ett par dagar så det blir nytt på flera vis nu.

Kram på er!

P1100848

Tjejerna med årets priser

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar